Det handler om at skabe en god hverdag – både på jobbet og privat.
Når vi trives, udvikler vi os
I en digital verden flyder arbejde og fritid ofte sammen. Onlinementaliteten er stigende og grænserne rykkes for, hvornår vi har fri, og hvornår vi arbejder. Pauser afholdes ikke regelmæssigt eller er sat helt på standby. Det skaber en usund arbejdskultur, hvor vores mentale og fysiske helbred kommer i ubalance.
Alle har brug for, at hverdagen harmonerer med de ressourcer, vi har og de krav, der stilles fra omverdenen, hvad enten det er arbejdsopgaver, som kollega, ægtefælle, forældre eller ven. Hvis krav overskrider vores ressourcer, bliver vi presset på vores performance. Vi bliver drænet for energi og kan udvikle stress over tid, hvis vi ikke ændrer på årsagen til manglende balance.
Årsager til ubalance kan være følgende:
På arbejdet:
Forandringer på arbejdspladsen Øget arbejdspres Oplæring af nye kollegaer Nye it-systemer
I privatlivet: Skilsmisse Enlig forælder Flytning Sygdom blandt nære relationer
På arbejdspladsen kan vi være med til at skabe balance mellem krav og ressourcer og støtte op om vores kollegaer, hvis de er udfordret i deres privatliv. Det kommer arbejdsgiverne til gavn at skabe rammerne for, at arbejdet er tilrettelagt, planlagt og kan udføres sikkert og forsvarligt. Herunder at krav hænger sammen med de ressourcer, vi har.
Hvad skaber balance på jobbet og i dit privatliv:
Et samspil mellem dig selv og andre
Balance mellem ressourcer og krav
Fleksibilitet
Indflydelse på arbejdsopgaver/arbejdsmetoder
Gode relationer
At kunne sige til og fra
Trivselssamtaler
Pausekultur – både privat og på job
Vi har udarbejdet værktøjer til at skabe balance mellem privatliv og arbejdsliv i form af et hands-on-værktøj til at sætte gang i dialogen og handlemuligheder.
Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted, vil vi antage, at du er indforstået med det.OkPrivatlivspolitik