Forandringer er en fast del af de danske virksomheders virkelighed. Det kan være små såvel som store forandringer, hvor nye tiltag involverer dele af eller hele organisationen. Forandringerne kan være påvirket af både det interne og eksterne marked, hvor teknologiske, bæredygtige og innovative udviklinger er en del af arbejdsmarkedets virkelighed. Det gælder både i offentligt og privat regi.
De mange forandringer kan påvirke arbejdsmiljøet både fysisk og psykisk og skabe uro og konflikter på arbejdspladsen, stress blandt kollegaerne og nedsat produktivitet.
Forandringer koster penge, tid og en strategisk tilgang til at implementere dem på arbejdspladsen, hvis de skal virke efter hensigten og påvirke det gode arbejdsmiljø mindst muligt.
Implementer forandringer med en strategisk handleplan og kom godt i mål.
Reagerer dine kollegaer forskelligt på forandringen
Kræver det tid og tilvænning til den nye måde at gøre tingene på
Skal hele organisationen involveres i forandringen. Det giver dine kollegaer tryghed, tillid og motivation
Skal I sørge for en tydelig og klar kommunikation, både før, under og efter at forandringen er implementeret
Skal du være opmærksom på stressreaktioner hos dig selv og dine kollegaer
Skal du evaluere på, om forandringen virkede efter hensigten
Håndter forandringerne
For nogle kollegaer kan forandringer være psykisk og fysisk udfordrende. Støt op om din kollegas reaktion, og hjælp vedkommende gennem forandringsprocessen så godt, du kan.
Lav trivselssamtaler før, under og efter implementeringen af en forandring.
Lav en strategisk handleplan for forandringsprocessen– anvend VOPPL-modellen
Lav en god forandringspolitik, der sætter rammerne for, hvordan I implementerer en forandring hos jer – hvem gør hvad, og hvornår gør I det?
Involvér hele organisationen – anvend IGLO-modellen
Anvend anerkendende kommunikation i hele processen
Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted, vil vi antage, at du er indforstået med det.OkPrivatlivspolitik