De tre nøglebegreber i social kapital er tillid, retfærdighed og samarbejdsevne. Tilsammen kaldes disse ofte ”de tre diamanter”. Derudover arbejder man med tre typer af social kapital.
Det gælder altså ikke bare om, at ledere og medarbejdere ”har det godt med hinanden”, men også at de er i stand til at arbejde effektivt sammen om den kerneopgave, organisationen er sat i verden for at løse.
De tre diamanter
- Tillid – dvs. at man kan regne med hinanden; herunder at medarbejderne har tillid til det, kollegaerne og ledelsen siger, og at ledelsen har tillid til, at de ansatte udfører et godt stykke arbejde af sig selv.
- Retfærdighed – dvs. at alle parter i virksomheden oplever, at de bliver fair behandlet. Det handler ikke kun om, at goderne bliver retfærdigt fordelt, men mindst lige så meget om, at ”tingene går ordentligt for sig”.
- Samarbejdsevne – dvs. at medarbejderne og ledelsen formår at arbejde effektivt sammen om kerneopgaven. At udvikle samarbejdsevnen omfatter også arbejdet med relationel koordinering.